Aktualności

Joga

Zaburzenia lękowe i depresja należą do najbardziej rozpowszechnionych problemów psychicznych na świecie. Duże tempo życia, stres, niepewność jutra, osłabienie więzi międzyludzkich powodują, że wiele osób nie potrafi się odprężyć i zrelaksować, żyje w ciągłym napięciu, które czasami prowadzi do poważnych zaburzeń. Jednym z głównych symptomów takiego stanu jest obniżony poziom GABA w mózgu.

GABA, czyli kwas gamma-amino masłowy, jest głównym neurotransmiterem hamującym w mózgu ssaków. Zmniejsza pobudliwość neuronów, obniża tonus mięśniowy, prowadzi do odprężenia, rozluźnienia, redukcji napięcia. Gdy jest go za mało, mamy do czynienia z nadmiernym pobudzeniem, niepokojem, lękiem, obniżonym nastrojem. Zaburzenia lękowe oraz zaburzenia nastroju leczy się, stosując rozmaite środki farmakologiczne. Całkiem niedawno okazało się jednak, że istnieje tania i skuteczna metoda, za pomocą której można podwyższyć sobie poziom GABA w mózgu bez skutków ubocznych. Jest nią praktyka jogi. Naukowcy z Bostonu porównali poziom GABA u osób ćwiczących jogę przez godzinę z grupą kontrolną , która w tym samym czasie czytała w ciszy. Podczas gdy u osób czytających poziom GABA nie zmienił się, u joginów podniósł się aż o 27%. Wyniki te zachęciły badaczy do dalszych eksperymentów.  W kolejny badaniach, trwających 12 tygodni, porównywano osoby ćwiczące jogę z osobami spacerującymi. Oprócz pomiarów poziomu GABA  w mózgu osoby badane dawały raporty na temat swojego stanu psychicznego. U osób ćwiczących jogę z tygodnia na tydzień poprawiało się samopoczucie i spadał poziom lęku, natomiast podobnych zmian nie zaobserwowano u osób, które spacerowały. Wyniki te były powiązane z poziomem GABA w mózgach osób badanych.

Okazało się więc, że joga znacznie się różni od innych ćwiczeń fizycznych o niskiej intensywności pod względem wpływu na psychikę ćwiczących . Naukowcom udało się uchylić rąbek tajemnicy stojącej za  relaksacyjnym, odprężającym działaniem jogi. Pokazali oni, że istnieją sposoby radzenia sobie z powszechnymi zaburzeniami psychicznymi bez łykania pigułek.

wstecz
masaz joga zajecia_ruchowe pilates